Nature of Hope benadert architectuur als ecologische praktijk. Mensen staan daarin niet los van de natuur, maar zijn er een integraal onderdeel van. Maar het binaire denken waarin natuur alles is wat niet menselijk is of door mensen gemaakt, heeft een lange en dominante geschiedenis. Ter introductie van de tentoonstelling vroeg IABR daarom onderzoekers, filosofen, historici en schrijvers te reflecteren op hoe we kijken naar natuur. Elke week delen we hier een van die bijdrages, die ook in de tentoonstelling te zien zijn.
William Myers reflecteert op misschien wel het eerste organogram.
Dit diagram is een gelaagd voorstel voor de ordening van organisatorische rollen, verantwoordelijkheden en verbindingen in een mobiliteitsnetwerk. De context is die van een spoorwegstelsel dat rond 1855 werd ontwikkeld, in de hoogtijdagen van expansie en modernisering van de Verenigde Staten in de regio’s New York, New Jersey en Pennsylvania. Het voorstel zit niet alleen boordevol informatie over arbeidshiërarchie, functie-inhoud en rapportagestructuur, maar noemt ook de locatie van kantoren, eetgelegenheden en machinefabrieken.
De markante, vertakkende vorm van het diagram doet denken aan die van bomen, met details die lijken op ontluikende groei langs de lijnen die knooppunten verbinden. Het algehele uiterlijk kan verwijzen naar de boswilg, of Salix caprea, een boom die voorkomt in zowel de regio’s van het spoornetwerk als in Schotland, waar McCallum geboren is.
Het diagram is een product van een unieke context: een kaart van machtsverhoudingen, een op bijna militaristische toon beschreven commandostructuur, met directeuren als ‘springbronnen van macht’ en met de nadruk op de rollen van ‘President’ en ‘General Superintendent’ (hoofdopzichter). In deze periode vonden de baanbrekende activiteiten van pioniers en veroveraars weliswaar verder naar het westen van de Verenigde Staten plaats, maar het essentiële verlangen om zowel het landschap als de mensen te organiseren en te controleren komt hier krachtig tot uitdrukking. Maar ook al is het diagram nog zo ambitieus en groots opgezet, toch is een van zijn unieke kwaliteiten de visualisatie, misschien wel voor het eerst, van wat we nu als alledaags beschouwen: het belang van het middenmanagement.
Dit diagram van de New York and Erie Railroad, dat een organisatieplan voorstelt, toont de verdeling van de academische taken en het aantal en de klasse van de werknemers per afdeling: uit de aangiften van september 1855