Op 20 september organiseert IABR het educatie symposium Nature of Knowledge waarin nieuwe benaderingen waarop architectuur en daarmee samenhangende ruimtelijke ontwerppraktijken worden onderwezen, geleerd en – cruciaal – afgeleerd, centraal staan.
De ecologische crises veranderen de ruimtelijke en materiële realiteit waarbinnen ontwerp opereert. Ze vereisen een heroriëntatie van ontwerpprioriteiten en een heroverweging van de instrumenten die we hiervoor inzetten. Systemische verandering vereist immers niet alleen bouw- en materiaaltransitie, maar ook een transitie van onze waarden en onze referentiekaders. Welke onderwijsvormen en -praktijken erkennen de systemische uitdagingen van klimaatverandering, het verlies aan biodiversiteit en de toenemende sociale ongelijkheid, en stellen ons in staat om de collectieve toekomst anders voor te stellen?
In de context van IABR 2024: Nature of Hope brengt het symposium Nature of Knowledge experimentele en hoopvolle pedagogische projecten die op kritische wijze kennis en vaardigheden herwaarderen die ontwerpers nodig hebben om mee te denken, mee te ontwerpen en allianties mee te sluiten. Tijdens dit symposium vieren we inspirerende pedagogische initiatieven die transformerende manieren zoeken om onze leefomgeving ruimtelijk, materieel en in rechtvaardig zin vorm te geven met zorg en respect voor de aarde, haar landschap en al haar levende vormen.
Het symposium bestaat uit een dagprogramma en een avondprogramma. Tickets voor beide onderdelen zijn hieronder te bestellen of via het publieksprogramma.
Dagprogramma Nature of Knowledge
13.30 - 14.00 Inloop en registratie
14.00 - 14.15 Welkom & Introductie door Saskia van Stein, directeur IABR
14.15 - 15.45 Blok 1 | Knowledge for a Post-Growth World
15.45 - 16.15 Pauze / Rondleiding tentoonstelling
16.30 - 18.00 Blok 2 | Nature of Knowledge
Avondprogramma Nature of Knowledge
19.00 - 19.30 Inloop en registratie
19.30 - 21.00 Knowing and Doing: Practice in Transition
Videorecordings:
Part I: Videorecording
Part II: Videorecording
Part III: Videorecording
Programma informatie
14.15 - 15.45 Blok 1 | Nieuwe natuur voor de postgroeisamenleving; Opvattingen over de natuur
De ontwerpbranche en de bouwsector, die zijn gebaseerd op de logica van productie en materiële en maatschappelijke extractie, creëren naar schatting een derde van het stortmateriaal op aarde en zijn verantwoordelijk voor minstens 40 procent van de kooldioxide-uitstoot. Nu het ecologische en maatschappelijke weefsel uiteenvalt, kunnen wij ons niet langer op deze logica baseren. Nieuwe natuur voor de postgroeisamenleving introduceert een aantal wetenschappers en praktijkdeskundigen die door hun pedagogische activiteiten vraagtekens plaatsen bij onze overgeërfde opvattingen over de natuur en houding ten opzichte van de omgeving waarin we leven. Zij zijn op zoek naar alternatieve denk- en werkkaders waarbinnen regeneratieve en rechtvaardige leefpraktijken prioriteit hebben op een eindige planeet.
Moderator: Véronique Patteeuw (docent aan de École Nationale Supérieure d’Architecture et du Paysage Lille en academisch redacteur van OASE)
Lezingen door: Daniel Barber (leerstoel Architectuurgeschiedenis en -theorie aan de TU Eindhoven), Katja Schechtner (Stedelijk wetenschapper bij OECD en MIT), Phoebe Lickwar (universitair hoofddocent aan de University of Texas in Austin)
16.30 - 18.00 Blok 2 | De natuur van de kennis
We bouwen de wereld die we tekenen en we tekenen de wereld die we ons voorstellen. Het is de duurzame erfenis van de westerse moderniteit: bepaalde vormen van kennis worden buiten beschouwing gelaten en andere vormen van kennis worden bevooroordeeld. Hierdoor wordt onze collectieve verbeelding van het mogelijke drastisch beperkt. De huidige ecologische en maatschappelijke crises kunnen worden opgevat als crises van de verbeelding. In de natuur van de kennis komen architecten en organisatoren aan het woord die de manier en de locatie waarop en de teksten en personen waarvan wij, als onderzoekers, ontwerpers en makers, de theorie en in de praktijk leren radicaal en inclusief willen herzien en diversifiëren.
Moderator: Sergio M Figueiredo (universitair docent Architectuurgeschiedenis en -theorie, TU Eindhoven)
Lezingen door: Lara Schrijver (Universiteit Antwerpen - hoogleraar Architectuurtheorie), Sofie Pelsmakers (Universiteit van Tampere - hoogleraar Architectuur / Oprichter Arch4Change), Kasia Nawratek (hoofddocent aan de Manchester School of Architecture)
19.30 - 21.00 Avond programma | Weten en doen: de overgangspraktijk
De ruimtelijke ontwerppraktijk is fundamenteel interdisciplinair en collaboratief en opereert in de onbeschrijfelijke ruimte tussen het projectieve en het pragmatische. Onderzoek, kritiek, speculatie en interventie behoren allemaal tot het werkterrein van de ontwerper; de gebouwde omgeving is tegelijkertijd het onderwerp en object van zowel studie als ontwerpactiviteit. Te midden van crises op het gebied van kennis en verbeelding is het van het grootste belang om practici en pedagogen die in dit continuüm werken met elkaar in contact te brengen en met elkaar te verbinden. In Weten en doen: de overgangspraktijk komen wetenschappers en praktijkdeskundigen aan het woord die zich bezighouden met de verspreiding van kennis en processen in de academische wereld, de beroepspraktijk en onder landexperts.
Moderator: Janna Bystrykh (hoofd van de masteropleiding Architectuur, Academie van Bouwkunst Amsterdam en co-curator IABR Nature of Hope)
Lezingen door: Federico Savini (UvA universitair hoofddocent Ruimtelijke Ordening, Instellingen en Politiek Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen), Tatjana Schneider (hoofd van het Instituut voor Geschiedenis en Theorie van Architectuur en de Stad aan de Technische Universiteit Braunschweig), Sascha Glasl (co-founder Space&Matter), Emma Diehl (landschapsarchitect en architectuur onderzoeker)
Voertaal: Engels
Prijs dagprogramma: 7,50 euro (inclusief koffie, thee en toegang tot de tentoonstelling)
Prijs avondprogramma: 5 euro