Nieuws

Visuele identiteit – aanpak en perspectieven door Studio Le Roy Cleeremans

2024

Stappen voor de overname van het ‘A’-logo van de IABR. (1) Die van Richard Niessen logo (2) ‘A’-tekenset in Visual (AllCaps Foundry) (3) ‘A’ hybridisatie. Gif: Studio Le Roy Cleeremans.

De IABR 2024 is gericht op een herdefinitie van de architectuur door de bevordering van een duurzame relatie met de natuur. Dit wordt ook weerspiegeld door onze ontwerpbenadering. Tekens, toepassingen en concepten vullen niet alleen het curatoriële thema aan, maar maken ook het potentieel van de ontwerppraktijk zichtbaar. Het is de bedoeling dat de thema’s van de IABR duidelijk en toegankelijk zijn voor iedereen; de visuele identiteit van de IABR wordt omgevormd tot een instrument om nieuwe methoden voor creatie, samenwerking en inspiratie te bevragen en voor te stellen. We zien elk project als een kans om te innoveren en ons in te zetten voor een prospectievere, respectvollere en inclusievere praktijk. 

Nature of Hope - Cellulaire automaten 

De geanimeerde titel die bij de grafische identiteit van Nature of Hope behoort, is gebaseerd op ons lettertype ‘Better Times’ (Le Roy Cleeremans, Adèle Gallé) en geïnterpreteerd door een zogenaamde ‘cellulaire automaat’, een specifiek codesysteem dat natuurlijke processen simuleert (het Physarum Type Tool van Maxence Duterne). Op basis van een eenvoudige reeks regels wordt de automaat complexer naarmate hij verder evolueert; hij staat symbool voor de niet-binaire en organische systemen van het leven. 

Better Times-lettertype door Studio Le Roy Cleeremans (Esther Le Roy met Adèle Gallé) op een Mushroom-mondopname gemaakt met een 100 mm macrolens. Beeld: (cc) Carl Drinkwater.

Het logo van de IABR 2024  

De grafische identiteit van Nature of Hope is ook bedoeld als een takeover van alles wat er bestaat, op dezelfde manier als de natuur zich laat gelden in een door mensen geschapen context. We zagen dus een kans om het IABR-logo tijdens de Biennale-periode te hernemen; ook het op de letter A gebaseerde conceptontwerp van Richard Niessen nodigde ons daartoe uit. We kozen er vervolgens voor om te werken met een deels gepixelleerd lettertype, ‘Visual’ (Jan Novák, AllCaps Foundry), een combinatie van geometrische en organische vormen, om zowel het organische rasterthema van onze automaat als de wisselwerking tussen het stedelijke raster van Rotterdam en zijn groene ruimten te weerspiegelen. Daarnaast gebruiken we het lettertype ‘Union’ (Radim Pesko, RP Digital Type Foundry) vanwege de helderheid, die het toegankelijk maakt voor alle kijkers. 

Stappen voor de herhaling van de titel ‘Nature of Hope’ met Maxence Duterne Physarum Type Tool. Beeld: Studio Le Roy Cleeremans.

(Kleur)verloop 

Aansluitend op het thema werkte Le Roy Cleeremans samen met (grafisch) ontwerper Maxence Duterne die op maat een digitaal instrumentje ontwikkelde dat kleurverlopen genereert uit online gevonden beelden van landschappen. Dit instrumentje stelt ontwerpers in staat om weergaven van natuurlijke omgevingen vast te leggen en te laten vervagen. Daarnaast introduceert het instrumentje een kleurenpalet dat illustratief is voor de seizoensgebonden tijdelijkheid van lente tot winter, voor een voorbijgaan van cyclische tijd, dit in lijn met de duur van de Biennale. 

Reeks gradiënten herhaald uit landschapswebbeelden. Gif: © Studio Le Roy Cleeremans.

Bewegwijzering 

De bewegwijzering is geïnspireerd op de vormen die door de cellulaire automaat worden geproduceerd – organisch en vloeiend, contrasterend met het stedelijk raster. We gebruiken duurzame materialen en geven de voorkeur aan directe drukmethoden, dit om onze impact op het milieu en afvalproductie te minimaliseren. Onze bewegwijzering zal niet alleen bezoekers de weg wijzen, maar ook dienen als platform voor een verscheidenheid aan inhoud, waardoor de ruimtelijke en poëtische kwaliteiten van de tentoonstellingsruimte versterkt worden.