Programma

Crossmedia project Eeuw van de Stad

Hoe de wereld stad wordt

Open City Baltimore
Beeld: Open City Baltimore
    • van 13 september 2007 tot en met 30 september 2009

In september 2009 presenteert de VPRO in het kader van de vierde editie van de Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam twee weken lang het crossmedia project Eeuw van de Stad op radio, televisie, internet en in de VPRO Gids.

    • Credits

De VPRO brengt vijf nieuwe televisiedocumentaires (in coproductie met de IABR), vijf nieuwe radiodocumentaires en vijf nieuwe internetproducties, waaronder het publiek toegankelijk audiovisueel archief Open City met gedigitaliseerde radio-opnamen vanaf 1926 en beeldopnamen vanaf 1913. Op de website eeuwvandestad.nl (niet meer online) staan ideeën van stadbewoners om het leven in de stad te verbeteren, een weblog, honderden één minuten films en bijzondere stadswandelingen van kunstenaars.
 Ook besteden programma’s als Buitenhof, Andere Tijden, Draadstaal, Nova, Tegenlicht, Villa VPRO, Metropolis en Holland Doc in september 2009 aandacht aan de verstedelijking. 

Voor het eerst in de geschiedenis woont meer dan de helft van de wereldbevolking in steden - vaak in sloppenwijken - en de mondiale trek naar de stad gaat door. Het leven in de stad is wereldwijd de dominante manier van leven geworden. De stad is geen stip meer op de kaart, maar een manier van zijn. Voor de VPRO is dit aanleiding om aan te haken bij de 4e IABR door vooruit en achteruit te kijken en de toekomst van de stad te verbinden met de ervaringen uit het verleden. En om de stad in Nederland naast de wereldstad te zetten. Wat bepaalt de kwaliteit van leven in de stad? Wat werkt en wat werkt niet? En wie heeft de regie? Maakt de mens de stad of de stad de mens?

Eeuw van de Stad biedt de programma’s over de stad op nieuwe manieren aan. Een groot deel van de programmering is in hoge resolutie beschikbaar en op trefwoord doorzoekbaar op eeuwvandestad.nl (inmiddels niet meer online). Daarnaast worden de programma’s aangeboden als downloads en podcasts op de Internationale Architectuur Biënnale in Rotterdam. Want vanuit de media bezien is de meest Open Stad de virtuele stad. Een schijnbaar eindeloos digitaal domein vol toevallige ontmoetingen, onverwachte mogelijkheden en creatieve verleidingen.