Willen we in 2020 onze snelwegen nog steeds de weilanden laten doorkruisen of moeten ze gedeeltelijk ondergronds? Zullen mensen zich in onze steden vooral per fiets, per auto of per metro bewegen? Stellen we als enige voorwaarde dat het autoverkeer onbelemmerd kan groeien of stellen we steeds hogere milieu-eisen? Mobiliteit zou niet alleen een kwestie moeten zijn van zoveel mogelijk auto’s op zoveel mogelijk wegen. Het moet niet alleen een zaak voor projectontwikkelaars en bouwbedrijven zijn. Het zijn namelijk niet alleen financiële en functionele factoren die een rol spelen. Volgens ontwerpers hebben vragen over onze infrastructuur op zijn minst ook maatschappelijke en esthetische dimensies. Bij het ontwerpen van infrastructurele projecten zouden ook deze aspecten moeten worden meegenomen.
Tentoonstelling
Holland Avenue
- van 7 mei tot en met 17 augustus 2003
- Nederlands Architectuurinstituut (NAi)
- Museumpark 25, Rotterdam
- Credits
Op deze architectuurbiënnale is Mobiliteit het thema. Het doel is gesprekken in gang te zetten over de toekomst van de ruimtelijke ordening in Nederland. Hiermee wil de biënnale onderzoeken of ontwerpers hier terecht geen rol in spelen of dat er sprake is van een gemiste kans.
Om die discussie aan te jagen kregen elf internationale architectuuropleidingen uit onder meer Rotterdam, New York, Santiago, Wenen en Toronto de opdracht om – in volledige vrijheid – de snelweg A13 tussen Delft en Rotterdam of een anders stuk Randstedelijke snelweg, vanuit het perspectief van de ontwerper op te bouwen. Alles was toegestaan: het omliggende gebied mocht erbij worden genomen maar de ontwerpers konden zich ook beperken tot de snelweg alleen. De opdracht moest ontwerpers vooral prikkelen om vanuit verschillende disciplines – architectonisch, stedenbouwkundig, landschappelijk, planologisch en verkeerskundig – naar de ontwikkeling van de snelweg te kijken. De presentaties van de elf opleidingen en hun ontwerpen vormen de tentoonstelling Holland Avenue. Daaruit moet duidelijk worden hoe de snelweg er in dit land over twintig jaar uit zou kunnen zien. Maar ook laat de tentoonstelling zien hoe ontwerpers een rol kunnen spelen in de vormgeving van de steeds groeiende mobiliteit.
De uitwerking van de ontwerpopgave blijft overigens niet beperkt tot de tentoonstelling. De Nederlandse snelweg zal tijdens de biënnale ook het onderwerp zijn van verschillende debatten en lezingen tijdens het symposium Holland Avenue.